Reklamy
Gorące wiadomości
Masz kłopoty z pamięcią? Ucz się nowych rzeczy
Kontakt z całkiem nowymi informacjami znacznie poprawia nasze zdolności do zapamiętywania i uczenia się - wykazali badacze brytyjscy. Autorzy artykułu opublikowanego na łamach pisma "Neuron" uważają, że ich odkrycie może wpłynąć na metody stosowane w terapii zaburzeń pamięci.
Naukowcy nie od dziś wiedzą, że ludzki mózg bardzo silnie reaguje na wszelkie nowości. Aby sprawdzić, jak wpływa to na procesy uczenia się, badacze z University College w Londynie zaprosili do doświadczeń dwie grupy 14 młodych osób, kobiet i mężczyzn. Prezentowano im w różnych kombinacjach informacje zupełnie nowe, słabo znane i znane bardzo dobrze. Po 20 minutach, a potem następnego dnia wszystkich poddano testom pamięciowym. Wyniki testów były znacznie lepsze, gdy w czasie nauki fakty znajome pomieszano z zupełnie nowymi - na przykład po 20 minutach uczestnicy mieli o 19 proc. lepsze wyniki w zapamiętywaniu informacji słabo znanych wówczas, gdy podano je razem z zupełnymi nowościami.
Naukowcy wykazali też, że całkiem nowe bodźce aktywują w mózgu dwa obszary - istotę czarną oraz brzuszną część nakrywki. Są to składniki tzw. śródmózgowia, które biorą udział w przetwarzaniu informacji o przyjemności i regulują poziom naszej motywacji do działania i eksploracji. Swoje funkcje spełniają wydzielając dopaminę. Jest znanym faktem, że za pośrednictwem tego neuroprzekaźnika śródmózgowie wywiera też wpływ na takie struktury zaangażowane w zapamiętywanie i uczenie się, jak hipokamp.
Uczestnicy eksperymentu przeszli serię testów, w czasie których badano aktywność ich mózgów z użyciem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Miały one sprawdzić, czy mózg reaguje silniej na bodźce nowe, czy znajome. W tym celu badanym pokazywano różne scenki oraz twarze.
Okazało się, że aktywność dwóch składników śródmózgowia rosła tylko pod wpływem niewidzianych wcześniej obrazów. Nie reagowały one na bodźce znajome nawet wtedy, gdy wyróżniały się spośród innych - np. tym, że pokazywano je rzadko lub miały silne negatywne zabarwienie emocjonalne (wypadek samochodowy, grymas złości na twarzy). Nawet słabo znane obrazy nie były w stanie uaktywnić śródmózgowia.
"Spodziewaliśmy się, że śródmózgowie będzie reagować na mniej znajome bodźce, jeśli pokażemy je z dobrze znanymi informacjami. Ale tak się nie stało" - dziwi się prowadzący badania Emrah Duezel.
Jak tłumaczy badacz, wskazuje to, że w informacjach, z którymi stykamy się po raz pierwszy, nasz mózg upatruje potencjalnej nagrody. Ten potencjał rzeczy nowych motywuje go z kolei do wzmożenia procesów poznawczych i eksploracji. Odbywa się to poprzez aktywację śródmózgowia i zwiększenie produkcji dopaminy. "Natomiast w przypadku znanych wcześniej bodźców, mózg zdążył się już nauczyć, że nie wiążą się one z żadną nagrodą i dlatego nie mobilizuje swojego potencjału" - wyjaśnia Duezel.
Autorzy pracy liczą, że wyniki tych badań pomogą w leczeniu pacjentów z osłabionymi zdolnościami pamięciowymi. "Obecnie psychoterapeuci próbują poprawić pamięć takich osób poprzez regularne prezentowanie im konkretnych informacji, dokładnie tak, jak w trakcie nauki przed egzaminem. Nasza praca dowodzi, że lepsze efekty można by osiągnąć mieszając znane fakty z zupełnie nowymi" - konkluduje Duezel.
Źródło: Onet.pl
Zobacz więcej wiadomości
Żaden Czytelnik nie napisał jeszcze swojego komentarza. Napisz swój komentarz